SOALAN :
Beza ke hadis sahih
lighairihi dgn hadis hasan?
JAWAPAN :
Ada perbezaan
antara Hadith Sahih Lighairihi dengan Hadith Hasan Lizatihi, dan ada juga
persamaan antara kedua-duanya.
Perbezaannya ialah
:
Hadith Sahih
Lighairihi memang berasal daripada Hadith Hasan Lizatihi. Tetapi Hadith Hasan
Lizatihi itu dinaikkan tarafnya menjadi Hadith Sahih Lighairihi kerana dua
sebab :
1) Hadith Hasan
Lizatihi tersebut DIRIWAYATKAN OLEH PARA PERAWI YANG SUDAH TERKENAL DENGAN
KEBENARAN DAN KEBAIKANNYA walaupun mereka tidak mencapai tahap al-Hafiz
sepertimana para perawi Hadith Sahih Lizatihi. Justeru, Hadith Hasan Lizatihi
tersebut diangkat menjadi Hadith Sahih Lighairihi. Inilah perbezaan pertama
antara Hadith Sahih Lighairihi dengan Hadith Hasan Lizatihi.
2) Hadith Hasan
Lizatihi tersebut DIRIWAYATKAN MELALUI JALAN SANAD LAIN YANG SAHIH DAN
MEMPUNYAI KEKUATAN UNTUK MENDUKUNG HADITH ITU KE TAHAP DHABIT (iaitu penjagaan
hadith yang sempurna). Justeru, Hadith Hasan Lizatihi tersebut dinaikkan
tarafnya menjadi Hadith Sahih Lighairihi. Inilah perbezaan kedua antara Hadith
Sahih Lighairihi dengan Hadith Hasan Lizatihi.
Kesimpulannya,
Hadith Sahih Lighairihi MEMPUNYAI PARA PERAWI YANG SUDAH TERKENAL DENGAN
KEBENARAN DAN KEBAIKANNYA, dan ia juga DIRIWAYATKAN MELALUI JALAN SANAD LAIN
YANG SAHIH DAN MEMPUNYAI KEKUATAN UNTUK MENDUKUNG HADITH ITU KE TAHAP DHABIT.
Manakala Hadith Hasan Lizatihi pula TIDAK MEMPUNYAI ciri-ciri sepertimana yang
dinyatakan di atas.
Walau bagaimanapun,
persamaan antara Hadith Sahih Lighairihi dengan Hadith Hasan Lizatihi ialah :
1) Menurut
pandangan Ibnu Hibban, al-Hakim dan Ibnu Khuzaimah, kedudukan Hadith Hasan
adalah SETARAF dengan Hadith Sahih. Tetapi mereka tetap meletakkan darjat
Hadith Sahih lebih tinggi dan mestilah diutamakan terlebih dahulu daripada
Hadith Hasan.
2) Manakala menurut
pandangan majoriti Ahli Hadith pula, hukum berhujah dengan Hadith Hasan adalah
SAMA sepertimana berhujah dengan Hadith Sahih. Tetapi darjat para perawi Hadith
Hasan tidak mencapai darjat para perawi Hadith Sahih. Ini kerana kedhabitan
para perawi Hadith Hasan adalah kurang sedikit berbanding dengan para perawi
Hadith Sahih. Justeru, kekuatan hujahnya adalah kurang berbanding dengan Hadith
Sahih.
والله
سبحانه وتعالى أعلم وهو يهدي من يشاء إلى سبيل الهدى والرشاد
AL-FAQIR ILALLAH :
AL-FAQIR SYAMSUL
HADI BIN ABDUL SUKOR.
Pengajian al-Quran
dan al-Sunnah (PBJJ),
Pusat Kelestarian
Turath Islami,
Fakulti Pengajian
Islam,
Universiti
Kebangsaan Malaysia.
(Isnin, 14 Safar
1441 Hijriyyah / 14 Oktober 2019).
RUJUKAN :
1. Mohd Akil
Muhamed Ali. t.t. Nota Ulum Hadith : Mudah Ringkas Padat. Bangi : Pusat
Kelestarian Turath Islami, FPI, UKM.
2. Pejabat Mufti
Wilayah Persekutuan. 2016. Irsyad al-Hadith Siri Ke-104 : Hadith Sahih.
Official Website Mufti of Federal Territory, 29 Julai,
https://muftiwp.gov.my/en/artikel/irsyad-al-hadith/1129-irsyad-al-hadith-siri-ke-104-hadith-sahih
[14 Oktober 2019].
3. Rosmawati Ali @
Mat Zin. 2005. Pengantar Ulum Hadis. Edisi Kedua. Kuala Lumpur : Pustaka Salam
Sdn Bhd.
NOTA HUJUNG :
1. Hadith Sahih
Lighairihi ialah Hadith Hasan Lizatihi apabila diriwayatkan daripada tariq
(jalan/sanad) lain yang sama sepertinya ataupun lebih kuat daripadanya.
2. Hadith Hasan
Lizatihi ialah hadith yang bersambung sanad dengan pemindahan oleh perawi adil
yang kurang sedikit dhabitnya daripada perawi yang sama sepertinya sehingga ke
penghujung sanad tanpa syaz (kejanggalan) dan ‘illah (kecacatan). Hukum Hadith
Hasan Lizatihi ialah sama dengan Hadith Sahih dari segi kedudukannya sebagai Hadith
Maqbul yang boleh dibuat hujah atau dalil Syara’.
3. Dhabit ialah
orang yang kuat dan sempurna hafalannya, selamat daripada melakukan kesalahan,
dan berkemampuan untuk menyatakan apa-apa sahaja yang dihafalnya pada bila-bila
masa yang dikehendaki. Dhabit terbahagi kepada dua iaitu Dhabit Sodri (hafalan)
dan Dhabit Kitabi (tulisan). Dhabit Sodri ialah perawi yang dapat menghafal
sesuatu yang didengarinya dan mampu untuk memberitahu apa-apa sahaja yang
didengar atau dihafalnya pada bila-bila masa. Manakala Dhabit Kitabi pula ialah
perawi yang menjaga catatannya (tulisannya) daripada hilang, dicuri, diubah
atau diselewengkan bermula dari saat dia mencatatnya sehinggalah dia diminta
untuk mengemukakan catatannya.
4. Syaz ialah
percanggahan antara perawi yang thiqah dengan perawi yang lebih thiqah
daripadanya.
5. ‘Illah ialah
sesuatu sebab yang rumit dan tersembunyi yang mencacatkan kesahihan hadith
walaupun pada zahirnya tidak kelihatan. ‘Illah juga bermaksud sebarang
kecacatan yang boleh menghalang sesebuah hadith itu daripada mencapai darjat
sahih, contohnya seperti hadith yang terkandung di dalam sanadnya perawi yang
fasiq atau pemalsu dan pendusta hadith.
6. Al-Hafiz ialah
gelaran bagi seseorang yang banyak hafalan hadithnya di samping mahir dengan
segala jenis dan pengenalan hadith sama ada dari sudut riwayah atau dirayah.
Selain itu, dia juga menghafal sekurang-kurangnya seratus ribu (100,000) hadith
dengan matan dan sanadnya sekali, serta menguasai segala keperluannya. Al-Hafiz
juga dapat mensahihkan sanad dan matan dengan baik serta dapat menjarh
(mencela) dan menta’dil (memuji) perawi sesuatu hadith. Antara ulama yang
menyandang gelaran ini ialah seperti Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Baihaqi,
al-Suyuti, Ibnu Hajar al-Asqalani, al-Iraqi, Ibnu Taimiyyah, Khatib al-Baghdadi
dan lain-lain. Kitab yang khusus menyenaraikan para al-Hafiz dalam bidang
hadith ialah Tazkiratul Huffaz karangan Imam al-Zahabi.
WAllahu A’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan