HADITH 1 :
عَنْ أَبِى حَاتِمٍ الْمُزَنِىِّ قَالَ : قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ
فَأَنْكِحُوهُ إِلاَّ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِى الأَرْضِ وَفَسَادٌ. قَالُوا
: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَإِنْ كَانَ فِيهِ. قَالَ : إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ
تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْكِحُوهُ. ثَلاَثَ مَرَّاتٍ
Maksudnya :
Abu Hatim al-Muzani
berkata : “Rasulullah SAW bersabda : “Jika telah datang kepada kalian sesiapa
(lelaki) yang kalian redhai agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia (dengan
anak perempuan kalian). Jika tidak, maka nescaya akan terjadi musibah dan
kerosakan di bumi.” Mereka bertanya : “Wahai Rasulullah, walaupun dia mempunyai
sesuatu (kekurangan atau aib).” Baginda bersabda : “Jika telah datang kepada
kalian sesiapa (lelaki) yang kalian redhai agama dan akhlaknya, maka
nikahkanlah dia (dengan anak perempuan kalian).” Baginda berkata sebanyak tiga
kali.”
- (Hadith Sahih
riwayat al-Tirmizi, dan disahihkan oleh Muhammad Nasir al-Din al-Albani di
dalam kitab Sahih al-Tirmizi, no. 1084).
Imam al-Mubarakfuri
rahimahullah menjelaskan hadith ini bahawa :
قوله (إذا خطب إليكم) أي طلب منكم أن تزوجوه امرأة من
أولادكم وأقاربكم (من ترضون) أي تستحسنون (دينه) أي ديانته (وخلقه) أي معاشرته (فزوجوه)
أي إياها (إلا تفعلوا) أي إن لم تزوجوا من ترضون دينه وخلقه وترغبوا في مجرد الحسب
والجمال أو المال (وفساد عريض) أي ذو عرض أي كبير وذلك لأنكم إن لم تزوجوها إلا من
ذي مال أو جاه ربما يبقى أكثر نسائكم بلا أزواج وأكثر رجالكم بلا نساء فيكثر
الافتتان بالزنى وربما يلحق الأولياء عار فتهيج الفتن والفساد ويترتب عليه قطع
النسب وقلة الصلاح والعفة
Maksudnya :
“Sabda Baginda (jika
melamar kepada kalian), maksudnya jika dia (seseorang lelaki) meminta daripada
kalian untuk menikahkannya dengan seorang perempuan daripada puteri-puteri
kalian dan kaum kerabat (perempuan) kalian. Dan maksud (sesiapa yang kalian
redhai) ialah kalian menganggap (dia seorang lelaki yang) baik. Dan maksud
(agamanya) ialah keadaan agamanya. Dan maksud (akhlaknya) ialah hubungan sosialnya.
Dan maksud (nikahkanlah) ialah (kahwinkanlah) lelaki itu dengan perempuan
tersebut. Dan maksud (jika tidak melakukannya) ialah jika kalian tidak
menikahkan anak perempuan kalian dengan lelaki yang kalian redhai agama dan
akhlaknya, dan kalian hanya mahukan kedudukan, harta atau kecantikan rupa paras
(lelaki yang bakal menjadi suami anak perempuan kalian). Dan maksud (kerosakan
yang melata) ialah kerosakan luas yang demikian tersebut disebabkan kerana
kalian tidak menikahkan (lelaki tersebut dengan anak perempuan kalian) kecuali
kepada lelaki yang mempunyai harta atau kedudukan, maka akhirnya terbiarlah anak-anak
perempuan kalian tanpa mempunyai suami, dan sebaliknya juga anak-anak lelaki
kalian tanpa mempunyai isteri. Maka akhirnya bertambah banyaklah fitnah zina,
bahkan kadangkala aib menimpa ke atas orang-orang tua, lalu bertambah luaslah
musibah dan kerosakan yang diakibatkan daripada terputusnya nasab keturunan,
serta sedikitnya kesolehan (amalan kebaikan) dan kesucian.”
- (Rujuk : Al-Imam
al-Hafiz Abi al-‘Ula Muhammad ‘Abd al-Rahman bin ‘Abd al-Rahim al-Mubarakfuri
di dalam kitabnya Tuhfah al-Ahwazi Bi Syarh Jami’ al-Tirmizi).
HADITH 2 :
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْحَمِيدِ بْنُ
سُلَيْمَانَ عَنْ ابْنِ عَجْلَانَ عَنْ ابْنِ وَثِيمَةَ النَّصْرِيِّ عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِذَا
خَطَبَ إِلَيْكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا
تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ
Maksudnya :
Qutaibah
menceritakan kepada kami, Abdul Hamid bin Sulaiman menceritakan kepada kami
daripada Ibnu ‘Ajlan, daripada Ibnu Wathimah al-Nasri, daripada Abu Hurairah, dia
berkata, Rasulullah SAW bersabda : “Apabila ada seseorang (lelaki) yang baik
(diredhai) agama dan akhlaknya meminang (anak-anak perempuan dan kaum kerabat)
kalian, maka kahwinkanlah dia. Jika kalian tidak melakukannya (iaitu menikahkannya),
maka akan terjadilah fitnah di muka bumi dan kerosakan.”
- (Hadith Hasan
riwayat Imam al-Tirmizi, no. 1084).
قال وفي الباب عن أبي حاتم والمزني وعائشة قال أبو عيسى
حديث أبي هريرة قد خولف عبد الحميد بن سليمان في هذا الحديث ورواه الليث بن سعد عن
ابن عجلان عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم مرسلا قال أبو عيسى قال محمد
وحديث الليث أشبه ولم يعد حديث عبد الحميد محفوظا حسن
Maksudnya :
Beliau berkata
bahawa : “Di dalam bab ini ada hadith yang diriwayatkan daripada Abu Hatim al-Muzani,
daripada Aisyah.” Abu Isa berkata bahawa : “Abdul Hamid bin Sulaiman
diperselisihkan dalam hadith Abu Hurairah ini.” Hadith yang diriwayatkan oleh
al-Laith bin Sa’ad daripada Ibnu Ajlan, daripada Abu Hurairah, daripada Nabi
SAW ialah secara mursal. Abu Isa berkata bahawa : “Muhammad berkata bahawa :
“Hadith al-Laith lebih menyerupai.” Sedangkan hadith Abdul Hamid tidak tepat.
Hadith ini (berstatus) Hasan.
- (Rujuk : Sunan
al-Tirmizi, jilid 3, halaman 394).
HADITH 3 :
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو السَّوَّاقُ
الْبَلْخِيُّ حَدَّثَنَا حَاتِمُ بْنُ إِسْمَعِيلَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
مُسْلِمِ بْنِ هُرْمُزَ عَنْ مُحَمَّدٍ وَسَعِيدٍ ابْنَيْ عُبَيْدٍ عَنْ أَبِي
حَاتِمٍ الْمُزَنِيِّ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْكِحُوهُ
إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ. قَالُوا : يَا
رَسُولَ اللَّهِ وَإِنْ كَانَ فِيهِ. قَالَ : إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ
دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْكِحُوهُ. ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
Maksudnya :
Muhammad bin Amru
al-Sawwaq al-Balkhi menceritakan kepada kami, Hatim bin Ismail menceritakan
kepada kami daripada Abdullah bin Muslim bin Hurmuz, daripada Muhammad dan
Sa’id (kedua-duanya anak Ubaid) daripada Abu Hatim al-Muzani, dia berkata
bahawa : Rasulullah SAW bersabda : “Apabila datang kepada kamu seseorang (lelaki)
yang baik agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia (dengan anak-anak perempuan
kalian). Jika kalian tidak melaksanakannya (iaitu menikahkannya), maka akan
terjadilah fitnah dan kerosakan di muka bumi.” Mereka (para Sahabat) bertanya :
“Wahai Rasulullah, walaupun pada mereka (mempunyai kekurangan)?” Baginda
bersabda : “Apabila datang kepada kamu orang yang baik agama dan akhlaknya,
maka nikahkanlah dia.” (Baginda berkata sebanyak) tiga kali.
- (Hadith Hasan
Lighairihi riwayat Imam al-Tirmizi, no. 1085).
قال أبو عيسى هذا حديث حسن غريب وأبو حاتم المزني له صحبة
ولا نعرف له عن النبي صلى الله عليه وسلم غير هذا الحديث حسن لغيره
Maksudnya :
Abu ‘Isa berkata bahawa
hadith ini Hasan Gharib. Abu Hatim al-Muzani mempunyai hubungan persahabatan
dengannya. Kami tidak mengetahui hadithnya daripada Nabi SAW selain daripada
hadith ini Hasan Lighairihi.
- (Rujuk : Sunan
al-Tirmizi, jilid 3, halaman 395).
WAllahu A’lam.
AL-FAQIR ILALLAH :
AL-FAQIR SYAMSUL
HADI BIN ABDUL SUKOR
Pengajian al-Quran
dan al-Sunnah (PBJJ)
Pusat Kelestarian
Turath Islami
Fakulti Pengajian
Islam
Universiti
Kebangsaan Malaysia
(Isnin, 12 Sya’ban 1441
Hijriyyah / 6 April 2020)
www.syamsulhadisukor.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan