Rasulullah SAW bersabda :
إِذَا صَلَّتِ اْلمَرْأَةُ خَمْسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا،
وَحَفِظَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا، قِيْلَ لَهَا ادْخُلِي الْجَنَّةَ مِنْ
أَيِّ أَبْوَابِهَا شِئْتِ
Maksudnya :
“Apabila seseorang
wanita itu menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga
kemaluannya (menjaga kehormatannya) dan TAAT KEPADA SUAMINYA, maka akan
dikatakan kepadanya (di akhirat nanti) : “Masuklah kamu ke dalam syurga dari
pintu mana sahaja yang kamu kehendaki.”
- [Hadith ini
diriwayatkan oleh Imam Ahmad (XVI/228, no. 250), dan dinilai SAHIH di
dalam kitab Sahih al-Jami' al-Saghir (no. 660)].
Terdapat sebuah
lagi hadith yang memberikan pengertian yang sama iaitu sabda Rasulullah SAW :
إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا،
وَحَصَّنَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا، دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ
شَاءَتْ
Maksudnya :
“Apabila seseorang
isteri mengerjakan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya
(menjaga kehormatannya) dan TAAT KEPADA SUAMINYA, nescaya dia akan masuk ke
dalam syurga dari pintu mana sahaja yang dikehendakinya.”
- [Hadith HASAN
SAHIH. Hadith ini diriwayatkan oleh Ibnu Hibban (no. 1296 di dalam kitab al-Mawarid)
daripada Abu Hurairah r.a. Rujuk : Sahih Mawarid al-Zam’an (no. 1081)].
Istilah TAAT
di sini bermaksud suami memiliki hak terhadap isterinya untuk DITAATI dalam
seluruh perkara ma’ruf (kebaikan) asalkan ia BUKAN perkara dosa dan
maksiat yang dilarang oleh Allah SWT.
Rasulullah SAW
bersabda :
إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْـمَعْرُوْفِ
Maksudnya :
“Ketaatan itu
hanyalah dalam perkara yang ma’ruf (kebaikan).”
- [Hadith SAHIH
riwayat Imam al-Bukhari (no. 7145) dan Imam Muslim (no. 4742)].
Baginda SAW juga
pernah bersabda :
لاَ طَاعَةَ لِـمَخْلُوْقٍ فِي مَعْصِيَةِ اللهِ
Maksudnya :
“Tiada ketaatan
kepada makhluk dalam melakukan maksiat kepada Allah.”
- (Hadith riwayat
Imam Ahmad, 1/131. Hadith ini DISAHIHKAN SANADNYA oleh Syeikh Ahmad
Syakir di dalam syarah dan catatan kakinya terhadap kitab Musnad al-Imam
Ahmad, dan DISAHIHKAN pula di dalam kitab al-Sahihah, no.
181).
WAllahu A’lam.
AL-FAQIR ILALLAH :
AL-FAQIR SYAMSUL
HADI BIN ABDUL SUKOR
Pengajian al-Quran
dan al-Sunnah (PBJJ)
Pusat Kajian
al-Quran Dan al-Sunnah
Fakulti Pengajian
Islam
Universiti
Kebangsaan Malaysia
(Khamis, 22 Sya’ban
1441 Hijriyyah / 16 April 2020)
www.syamsulhadisukor.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan